[Inventor] Rodzaje śrubek

Witam
W Autodesk Inventorze (i pewnie też w innych cadach) są standaryzowane otwory na śruby (gwinty). Mam zestaw gwintowników w domu (dawno już tego nie
używałem :) nie mam pojęcia jakie to są gwintowniki (no ale podejrzewam że wszystkie gwintowniki (takie co można kupić za rogiem w sklepie) są takie same). No a pytanie jest takie jak chce zrobić gwint na śrubkę o średnicy 2mm to co mam w Inventorze wybrać (z dość bogatej listy), aby gwint na projekcie był że tak się wyrażę kompatybilny z moimi gwintownikami.

nie

Witam,
Nie wszystkie gwintowniki są takie same, ale jak zaznaczyłeś takie ze sklepu za rogiem to jest prawie pewne, że są to gwintowniki do gwintów "metrycznych normalnych ISO". Oznaczenie takich gwintów jest M1, M2, M3 itd, gdzie cyferka oznacza średnicę nominalną gwintu czyli średnicę śruby i tak powinno być w menu programu. Zakładam, że zamierzasz użyć swoich gwintowników w praktyce. W zestawie powinieniś mieć po 3 gwintowniki dla każdej średnicy gwintu. Przy gwintowaniu otworu gwintowników używa się w kolejności: oznaczony na trzpieniu 1 kreską, oznaczony na trzpieniu 2 kreskami, a na końcu bez oznaczenia lub w starych zestawach oznaczony 3 kreskami. Przed gwintowaniem należy nawiercić otwór o średnicy mniejszej od średnicy nominalnej gwintu, np. dla M3 jest 2,5 mm itd . Jeżeli posiadasz suwmiarkę to jest szansa, ze na odwrocie jest tabelka z wymiarami gwintów i znajdziesz tam jaki otwór nawiercić pod jaki gwint. Posługując się suwmiarką możesz dla pewności zmierzyć skok gwintownika M6 z Twojego zestawu. Jeżeli wynosi 1 mm to już na pewno sa to gwintowniki do gwintów metrycznych normalnych.
Pozdrowienia.

On Wed, 19 Oct 2005 01:19:02 +0200, Kurciok wrote:

Ale autocad ci przeciez gwintu nie zrobi ?
Gwintownik [i srubka] jest zapewne "metryczny" - oznaczony jako M2. Masz narysowac na rysunku otwor i napisac 'M2'. I pewnie w inwentorze taki znajdziesz.
Technolog czy inny wykonawca powinien to zauwazyc i wywiercic otwor 1.6mm, a potem nagwintowac tymze gwintownikiem.
Hm .. zasada w gwintach metrycznych jest otwor o srednicy 0.8 nominalnego, ale moze w takich maluchach jest inaczej ?

Już dawno nie używałem autocada (także nie wiem) ale w inventorze gwinty się robią.

Ok dzięki za pomoc już powinienem sobie poradzić.
On Wed, 19 Oct 2005 23:45:46 +0200, Kurciok wrote:

Ja tam w sumie nie wiem co to jest ten Inventor .. ale chyba nie centrum obrobcze z ktorego wychodzi gotowy detal ?
Domyslam sie ze "sie robia" oznacza ze na rysunku umieszcza sie stosowny detal ..
J.F. napisał(a):

To taki program do projektowania w 3D - w Autocadzie też można projektować w 3D choć w Invetorze robi się to znacznie przyjemniej. A z tymi gwintami to pewnie chodziło o to, że w otworze widać gwint :-)
--
Pozdrawiam Bad Worm badworm{"a" w kolku}post[punkt]pl
GG# 2400455 ICQ# 320399066

To wcale niekoniecznie dobrze. Może to być fajny bajer, wyglądać efektownie, ale jednak naniesienie na rysunek techniczny wielu gwintów rysowanych w ten sposób zamiast w uproszczeniu może IMHO mocno go zagmatwać.

Cześć,
no i nalezy pamietać o skoku gwintu, gwinty metryczne występują w kilku skokach, wszystkie wymiary można znaleść w tabelach, inventoe ci podpowie który skok gwintu jest powszechnie używany.
M.