poważny problem hydrauliczny ;)

Cześć!

Mam poważny problem związany z hydrauliką.

W jaki sposób mogę wyznaczyć wydajność [dm3/s] przyłącza wody znając ciśnienie w wodociągu i średnicę przewodu?

pozdro qazeq

Reply to
qaziq

Dnia 2005-09-09 11:15, Użytkownik qaziq napisał:

Rozumiem że znasz ciśnienie na początku wodociągu i potrzebujesz wydatek policzyć? Poszperaj po podręcznikach mechaniki płynów za równaniem Bernoulliego i sposobem obliczania strat na długości i lokalnych.

Reply to
Michal Grodecki

Mam tu amerykański poradnik z tabelką: wydatek w funkcji ciśnienie-rozmiar króćca. Nie będę tu przepisywał wszystkiego, ale napisz jakie masz ciśnienie i romiar rury.

Konrad

Reply to
KA

Dnia 2005-09-09 11:37, Użytkownik KA napisał:

To chyba przy rurociągu na tyle krótkim że jedyną istotną stratą ciśnienia jest strata na wylocie?

Reply to
Michal Grodecki

Ciśnienie jest określone przed końcem rury, a nie za Uralem.

Konrad

Reply to
KA

Dnia 2005-09-09 12:20, Użytkownik KA napisał:

Jasna sprawa. Zresztą tabelka o której piszesz prawie na pewno powstała na bazie równania Bernoulliego, zastosowanego do dość prostego przypadku. A co do Uralu to poza długością na sprawę mają wpływ straty lokalne (na zaworach, zmianach kierunku itp. itd.) a nie tylko na długości.

Reply to
Michal Grodecki

Dzięki za zainteresowanie!

Sprawa wygląda tak: jest wodociąg PE fi225 z ciśnieniem 0,35MPa i do niego dochodzi przyłącze z rur PEHD bez narzuconej średnicy, długość przyłącza to ok. 10m. W zasadzie trzeba sprawdzić, czy jest taka średnica rury (sensowna), dla której otrzymamy potrzebny wydatek.

pozdro qazeq

Reply to
qaziq

Jak ci pomóc, jak nie podajesz danych? Jaki, kurna chcesz ten wydatek mieć???

Konrad

Reply to
KA

Panie, za Uralem to trochę rozkradną, trochę zamarznie, trochę celnik ocli... a wkóncu i tak po dnie Bałtyku pójdzie.

Konrad

Reply to
KA

no masz! najważniejszego nie napisałem ;)

20dm3/s
Reply to
qaziq

Dnia 2005-09-09 13:03, Użytkownik KA napisał:

Dokładnie! A to przyłącze to proste jest? Jak tak to straty na jego długości są do pominięcia.

Reply to
Michal Grodecki

Użytkownik "Michal Grodecki" snipped-for-privacy@usk.pk.edu.pl.wytnij.to> napisał w wiadomości news:dfrrjp$f45$ snipped-for-privacy@srv.cyf-kr.edu.pl...

jak kolej transsyberyjska

Reply to
qaziq

Oops! Twoje dane są poza tabelką. Ciśnienie to ok. 51psi, dla takiego ciśnienia największa rura z mojej tabelki (1-1/8") leje 268 gal/min, a ty chcesz 317 gal/min. Rura 1" (ID) da 211 gal/min przy 50 psi, więc myślę że rura o średnicy 1-1/4 spokojnie wystarczy. Źródło: Pocket Ref, Thomas J. Glover, 2nd ed. (bardzo nienaukowa książeczka).

Konrad

Reply to
KA

Malo. Gdyby wlot do rury byl idealnie oprofilowany to owszem, predkosc w takim odplywie 25m/s zalatwia sprawe, a przy takiej predkosci spadek cisnienia jest nieco ponad 0.3MPa.

Jednak przy ostrym, niezaokraglonym wlocie (a raczej takiego nalezy sie spodziewac) efektywna powierzchnia odplywu spada o polowe. czyli bez uwzglednienia oporow w rurze potrzebowalibysmy srednicy odplywu 45mm. W praktyce raczej dwucalowy...

BTW i tak jest to 1/20 powierzchni glownej rury, czyli na tyle niewiele, ze mozna uznac zrodlo za baaaaardzo szerokie.

pozdrowienia

krzys

Reply to
myszek

dzięki wielkie za pomoc!

teraz będę potrzebował chwilę czasu żeby te informacje przetrawić :)

pozdro qazeq

Reply to
qaziq

Jeśli to coś odpowiedzialnego to lepiej to porachuj uczciwie sam.

Konrad

Reply to
KA

Zdecydowanie popieram.

krzys

Reply to
myszek

No jak to dla ciebie problem "powazny" to...

A.L.

Reply to
A.L.

Jeśli to instalacja pożarowa w przedszkolu na 30. piętrze wieżowca- to napewno nie błahy.

Konrad

Reply to
KA

sprawdzam tylko wstępnie, czy nie będzie problemów z zaopatrzeniem budynku w wodę do celów pożarowych, sieć będzie projektował fachowiec :) na codzień jestem konstruktorem (a teraz się bawię w architekta), więc nie mam styczności z tą problematyką

pozdro

Reply to
qaziq