eksperymenty z napedem Bumeranga

czesc
Mam latajace skrzydelko z RCABC o nazwie Bumerang (wersja z grubym
profilem). Zalecany naped to 400-ka z napedem bezposrednim + bia³y
Gunther lub smigie³ko 6x3 albo 6x4. Uzylem silnika Graupnera Speed 400
6V i pakietu 8xKAN1050 + smiglo 6x4 Graupnera. Testowalem tez 6x3
GWS-a. Model wazy z osprzetem i pakietem jakies 630 g.
Niestety mam wrazenie ze cierpi przy tym na pewien niedobór mocy.
Wznoszenie raczej jest plaskie, petli z lotu poziomego, nawet na
pelnym gazie tez nie da sie zrobic. Mialem wrazenie ze z GWS 6x3 lata
lepiej, ale jest ono bardzo delikatne i nie za bardzo sie nadaje do
latajacego skrzydla chyba, wiec pozostaje Graupner.
Postanowilem zaeksperymentowac i zalozylem 400-ke 7,2V z przkladnia
2.33:1 i smiglem 9x5.
To niestety okazalo sie porazka ;>. Model jakos leci co prawda
ale predkosc maksymalna jest niewiele wieksza od predkosci
przeciagniecia, a i sterownosc przy malej predkosci w Bumerangu
pozostawia wiele do zyczenia (pomijajac umiejetnosci pilota :P ) .
Musialem walczyc z lekkim wietrzykiem, zeby model do mnie wróci³ pod
wiatr. Spaceru w pola udalo sie uniknac, ale zastanawiam sie jakiego
naped mog³bym uzyc, zeby poprawic bilans mocy. Bezszczotkowce odpadaja
ze wzgledów finansowych, ale mam jeszcze GWS 350C i 280BB +
przekladnia 5,8:1. W tym ostatnim moglbym poszukac innej zebatki na os
silnika i zmniejszyc przelozenie do np 4,5:1 (da sie to w niej zrobic,
bo mocowanie silnika jest regulowane). Moze jakies inne smig³o do tej
400-ki ?
Pozdrowienia
Piotr
Reply to
-=\Pioter/=-
Uzytkownik "-=\Pioter/=-" <piotr_k_@usun_to_z_adresu.poczta.onet.pl> napisal w wiadomosci news: snipped-for-privacy@4ax.com...
Jaki regulator i jaka aparature posiadasz. Mialem taki przypadek i jak zwiekszylem EPA do 130% to silnik osiagal dopiero 100% wydajnosci. Jak podlaczysz na moment bezposrednio silnik do pakietu masz taki sam ciag jak przy max z drazka?
2. Smiglo bylo w dobra strone zalozone ??
3. Wywazenie jest w porzadku? Jak zle to kompensuje sie to na wychyleniu lotek a skrzydelko ma wieksze opory i "ciezko" lata. Musi byc wywazone tak, by lotki byly przy minimalnie lub wcale wychylone do góry
Podobne skrzydlo lata na 400 moze bez super akrobacji, ale 10 min w powietrzu przy sredniej termice mozna spokojnie osiagnac
buwi777
Reply to
buwi777
1. Na razie mam stara Sanwe VG4R (cos lepszego dopiero w planach), w modelu jest mikser na PIC-u i trudny do zidentyfikowania regel (napisane jest na nim: TNN v. 3.0). Mam jeszcze jeden regulator(JES140), to sprobuje go podmienic.
2. Ekhmm.. Raczej tak :>
3.Wywazenie jest raczej w porzadku. Lotki sa minimalnie podniesione do gory do lotu poziomego.
W sumie tez udawalo mi sie po pare minut utrzymac model w powietrzu, ale o jakis bardziej dynamicznych wznoszeniach moge zapomniec. Maksimum to jakies w przyblizeniu 10-12 stopni.
Piotr
Reply to
-=\Pioter/=-
Wywazenie to podstawa. I jeszcze wektor sily od napedu. (jego przedluzenie powinno przechodzic chyba przez srodek oporu areodynamicznego przy napedzie pchajacym - ale prosze o poprawienie jesli sie myle) Nie nalezy kompesowac (ile sie da) zadzierania lotkami tylko wywazenie i sklon silnika. Nie moze "zadzierac" bo strasznie zwalnia. Musisz latac plasko wtedy nabiera predkosci i bardzo tego pilnowac w locie pod wiatr.
Armand
P.S.
moje lata bardzo dostojnie (czyt. powoli)
Reply to
Armand Olejko
Dajac silnik 400 6V i 6x4 nie licz na duza dynamike ;-) Za duze smiglo, do wersji 7.2V to i owszem...
Trzeba bylo Guntherka sprobowac... lub GWSa 5x4.3". Nie wiem zbytnio jak gruby profil ma to skrzydelko, ale jesli gruby to 6x3 pasuje tu dobrze...
Zle smiglo. Daj GWSa 9x7", lub FSK z wsuwanymi ³opatami 236x200mm(9.3x7.9"). Bedzie smigac.
Nom :-)
Reply to
Doman
Nie podales obrotów ale z opisu zachowania wynika, ze sa dwa problemy: 1. Za mala predkosc strumienia zasmiglowego (za duze smiglo, lub smoglo z za malym skokiem). 2. Zle wywazenie lub zly sklon silnika (dociazyc dziub i/lub przemiescic silnik tak by os byla skierowana bardziej do góry, ten koniec osi, który jest od strony dziobu modelu).
Uklony, KiT
Reply to
KiT
W tej chwili os silnika jest równoleg³a do dolnej powierzchni skrzydla. A powinna byc rownoleg³a do gornej powierzchni sp³ywu ?
Pozdrowienia
Piotr
Reply to
-=\Pioter/=-
A jak jest wysoko zamontowany od górnej powierzchni skrzydla?
Reply to
KiT
Cześć! Według mnie wznoszenie 10-12 stopni w tym modelu jest ok, jak nie możesz zrobić pętli to może za mocno ją zaciągasz, za duży kąt natarcia i tracisz prędkość. Co do skłonu silnika, to zwykle ustawiałem tak aby dmuchał w górę pod kątem 2-4 stopnie, czyli oś silnika równoległa do lotek. Jeszcze jeden banał, ocenić ile prądu obcina nam regler można podłączając silnik "na ostro" do pakietu to co sie wtedy usłyszy powinno być porównywalne z tym co usłyszymy z reglerem I na koniec pytanie dlaczego śmigło Graupner 9*5 nie pasuje do 400(7.2V) z przekładnią 1/2,33? Pozdrowionka TomekK
Reply to
tomek
Pasuje, ale jak dla mnie za maly PSpd. 9x7" pasuje o wiele lepiej.
Reply to
Doman
Witaj! Właśnie dziś oblatałem Bumeranga. Jestem nieco zaskoczony Twoimi problemami, ponieważ mój egzemplarz robi niezłe beczki i pętle z lotu poziomego, jak na napęd bezpośredni ma nawet niezłe wznoszenie i jest dziki jak Porsze z włączonym ssaniem. :) Mój model mimo zalaminowania krawędzi natarcia i łączenia płatów waży 560g brutto. Mam ustawione duże wychylenia lotek, a silnik ustawiony jest równolegle do dolnej płaszczyzny skrzydła (mniej więcej). W czasie dodawania gazu model przyśpiesza, ale nie zadziera, ani nie nurkuje. Moje mocowanie silnika, jak i sam model, możesz zobaczyć tu:
PiotrP
Za ma³a prêdko¶æ za¶mig³owa IMHO. KiT
Reply to
KiT