FORMA do vacuformingu

Witam! Sporo czytałem o metodzie vacuformingu. Ale piszę z nadzieją że ktośdoświadczony w tej kwesti dobrze mnie nakieruje. Wciąż nurtuje mnie
jedno, z czego wykonać kopyto (aby było do wielokotnego użytku, nie psuło się i ładnie odchodziło od HIPS-u) Model można wyrzeźbić w glinie, plastelinie itp. Potem w prosty sposób mogę zrobić formę i zalać ją gipsem. Ale gips szybko się kruszy i ponoć do vacuformy jest niezbyt dobry. Słyszałem też że dobre będzie drewno, eliminujemy tym samym robienie formy, bo rzeźbimy od razu kopyto. Ale tu nasuwa się pytanie, jakie drewno? Może płyty MDF? Co polecacie? Albo kopyto z laminatu? Tu będzie sporo roboty.
Reasumując. Jaki materiał będzie się dobrze formować, będzie w miarę tani, i dobrze odejdzie od HIPS-u.
Z góry dzięki :)
szusti pisze:

........... Z odchodzeniem od HIPS generalnie nie ma problemu o ile kopyto ma właściwy kształt. Na Polskim Forum Modelarskim znajdziesz wątek wyczerpujący temat vacuformingu.
kojot
szusti pisze:

........... Z odchodzeniem od HIPS generalnie nie ma problemu o ile kopyto ma właściwy kształt. Na Polskim Forum Modelarskim znajdziesz wątek wyczerpujący temat vacuformingu.
kojot
mam za sobą troche termoformowania, ale płyt z ABS-u kopyta robiliśmy z :) granulatu kamiennego z dodatkiem żywicy :) taka mieszanak była wsypywana do formy poprzednio powleczonej żelkotem (gumowata masa odporna na temperature) pozniej szedł kamien z dodatkiem żywicy
potem to fajnie wszystko wyłaziło w warstwie żelkotu małym wiertłem nawiercaliśmy otwory żeby ssanie było :)
inna metode to widziałem w stemplach aluminiowych ale to cholerstwo drogie, no i problem był z otowrami
ale można było puśćić dodatkowo chłodzenie
Z daleka jesteś ?
Granulat kamienny. Hmmm, drogie to? Gdzie to dostac?
Do formy powleczonej żelkotem wlewana była mieszanka kamienno-żywiczna. I powstawało z tego kopytko, i dopiero na tym kopycie odbywał się vacuforming? Ja znam metodę ze stołem próżniowym, blat takiego stołu ma multum dziurek ktore zasysają ciepły plastik naciagając go na kopyto. Więc to co opisujesz by się nadawało. Musiałbym wyrzeźbić część, zrobić jego formę, wypełnić mieszanką kaminno żywiczną i naciągać plastik.
Jestem z Pomorza. A wypytuje o vacuforming bo chce sie zabrać za stworzenie zbroji. Więc kopyta będą spore, pancerz z przodu z tyłu, trochę tego jest. Doświadczenia w vacuformie nie mam. Jestem młodym modelarzem :), głównie wykorzystuję karton a niedawno zacząłem z pozytytwnym skutkiem bawić się żywicami, laminatami. Ale do zrobienia zbroji najlepszy bedzie vacuforming jakiegoś kawałka polistyrenu (zbroja będzie lekka, możliwość wielokrotnego tłoczenia)
szusti pisze: ...........

Widziałeś kiedyś maszynę do takich wytłoczek :-)))) Halę masz? O sprężareczce z ceną z minimum 4 zerami i zbiornikiem z rygorami UDT nie wspomnę :-))
Albo musisz zrobić kopyto i kupić usługę tłoczenia - ale łatwo nie będzie, zwykle tłoczy się płytsze elementy. Albo, jeśli to produkcja jednostkowa, raczej popróbuj z laminatem, to technologia dużo łatwiejsza w warunkach amatorskich.
kojot
Zajrzyj sobie tutaj: http://www.tk560.com/vactable4.html
Nie przewiduje cen z 4zerami ani żadnej hali. Nie wiem dlaczego ludzie zawsze myślą w takich kategoriach. Że taniej nie można? Że się nie da?
Zwykły odkurzacz i skrzynka z dziurkowanym blatem wystarczą.
Martwię się tylko o kopyto. Więc pytam tylko o nie...Dlatego w kwesti jego wykonania prosze o fachowe rady.

no to jak takie proste to po co pytasz :D

ale w czym problem, nie rozumiem, ja to wogole na poczatku jak to czytalem to myslalem ze chodzi o wielki kopyto do produkcji skrzydel :-) Odejdzie ci to bez problemu. Co to ma byc za zbroja? Polecam cienkie pleksi mleczne Tu msz filmik jak to sie robi
http://youtube.com/watch?v=BVVE5EHzRnk&mode=related&searchWidzialem
tez na youtube jak gosc robi wlasnie zbroje ale imperial troopera, jak poszukasz to znajdziesz. POWO
szusti pisze:

Patrzę i wiedzę, że facet odkurzacza nie używa. Widzę sprężarkę, zbiornik, migomata - takie amatorskie drobiazgi. Zbroja - czy dla przeciętnego faceta element 600x500x300. I to raczej nie z tworzywa 0,5. Chyba, że będzie to zbroja płytkowa :-)))) Ja po prostu wiem, jak się robi takie elementy. Wiesz uczelnia, praktyka przemysłowa - takie bzdety. Odkurzaczem można zrobić elementy z tworzywa ,5-,7 i to umiarkowanie duże, bo jeszcze jest kwestia grzania. Robię tą techniką drobne elementy do modeli (owiewki). Ale wiem też jak się robi pokrywę do akwarium - 1000x400x150 :-) A ten element jest bliżej rozmiarów zbroi, no chyba że robisz zbroję dla Barbie :-)
Ale jak to pisał poeta "Jeśliś harcerz, kup półpancerz" (ktoś pamięta kto to napisał?). Czekam na efekty twoich eksperymentów.
kojot