gdzie kręcić?

Witam, sytuacja wygląda następująco: jest sobie strop betonowy, na nim legary 4x6cm (6 wysokie), na nich płyta OSB i na tym klejony parkiet jesionowy.

będę wykonywał balustradę. potrzebuję przykręcić "do podłogi" profil aluminiowy w kształcie U (4cm szeroki, 12cm wysoki, 2m długi) w który będzie wpuszczona szyba hartowana (wysoka na 100cm waga ~80kg). profil ma otwory montażowe co 10cm. pytanie brzmi - do czego go mocować?

1) długimi kotwami do betonu?

2) śrubami do drewna (22mm OSB + 22mm jesionu) - wariant łatwiejszy w wykonaniu, ale czy wytrzyma "dźwignię" jak ktoś się oprze o balustradę?

3) wariant mieszany np 2 kotwy na końcach + klika śrub do drewna

pzdr Piotr

Reply to
P.H.
Loading thread data ...

Użytkownik "Robert Wańkowski" snipped-for-privacy@wp.pl napisał w wiadomości news:i3b0mj$ifs$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl...

Nie będzie mocowana do ściany ceownik to odlew aluminium dedykowany do tego typu rozwiązań

Reply to
P.H.

Użytkownik "P.H."

A ta balustrada będzie końcami umocowana do ściany? Jak nie to ramiona ceownika będą się rozginać.

Robert

Reply to
Robert Wańkowski

Nie czym i do czego, tylko jak to ma działać.

Jeśli owa balustrada jest prostym fragmentem to masz rząd (linię prostą) łączników, których sztywność na zginanie jest niemal zerowa (prawie przegub w profilu). Jeśli brzegi balustrady są mocowane do ściany, wtedy ważna jest sztywność górnej części balustrady i nośność połączenia ze ścianą. Jeśli balustrada zakręca (np. pod kątem prostym) to znowu ważna jest sztywność układu, czy nacisk na jedną część zmusi do współpracy tę zakrzywioną, oraz nośność łączników (tej drugiej) na wyciąganie.

Wyginał i wyciągał

AMX

Reply to
AMX

tak właśnie jest łączna długość 404cm - dwa odcinki po 202cm obok siebie, nie połączone ze sobą. elementy bazowe to:

formatting link
więc... jak to zrobić żeby ktoś opierając sie o balustradę nie poleciał 3m w dół :) kotwić do betonu czy ~20szt śrub do drewna na element będzie wystarczające?

Reply to
P.H.

Ani jedno ani drugie nic nie pomoże bo problem jest gdzie indziej. Weź gumę do żucia, pożuj trochę, przyklej na stole (abo czymś innym). Osadź w tym ołówek. Drugi koniec ołówka popchnij palcem - przewróci się. Zwróć uwagę, że na ogół guma nie odkleja się od podłoża.

Teraz twoje śruby/kotwy to dobrze trzymająca się podłoża guma. Choćby nie wiem jak mocno trzymały, to nie są w stanie przeciwdziałać przewróceniu się balustrady (ołówka). Całość się obróci u dołu i poleci. Albo główki srub/kotew wyrwą dziurę w aluminium albo (jak to przytomnie zauważył przedpiśca) ramiona ceownika się rozegną i szyba sama wypadnie.

Potrzebny Ci element, który przejmie siły prostopadłe do balustrady.

AMX

Reply to
AMX

Użytkownik "P.H."

Jak ustawisz pion na 40 mm podstawy? Na drewnianej podłodze. Czy te kliny służą do ustawiania pionu? Jak już to do betonu wiercić. W drewnianej podłodze jak się rozhuśta balustradę to profil wgniecie drewno. Może rozhuśtać, wyjąć szybę i dokręcić. Jak dla siebie robisz to można kombinować. Jak dla klienta to już nie bardzo. To chyba na twardym podłożu ma rację bytu.

Robert

Reply to
Robert Wańkowski

Użytkownik "Robert Wańkowski" snipped-for-privacy@wp.pl napisał w wiadomości news:i3cjal$6uq$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl...

robię dla siebie :] z jednej strony jest ściana. mógłbym próbować przykręcić do niej szybę w górnej jej części lub pochwyt, ale drugi koniec balustrady jest "samotny". no chyba że pokombinuję i dam tam słupa od podłogi do sufitu...

Reply to
P.H.

eeee raczej nie boję się że śruby wyrwą dziurę w aluminium albo cownik się rozegnie. to niemiecki produkt z ichniejszymi certyfikatami (także na obiekty publiczne)

obawiam się tego co pisał Robert, czyli wgięcia drewna. co prawda jest tam jesion a nie sosna jak pierwotnie planowałem, ale jednak drewno to miękki materiał :(

profile kupuje się w odcinkach 2,5m. Ja potrzebowałem 2,02m, więc mam ścinki ~0,5m. Porobię testy przed montażem właściwej balustrady :)

pzdr Piotr

Reply to
P.H.

A jak to sie przykreca ? Dziury na wkrety w dnie ?

Dzwignia bedzie potezna. Ja bym drewnu nie zaufal wyzej niz metr nad ziemia. No chyba ze 100mm tego drewna i sruby z solidnymi podkladkami.

J.

Reply to
J.F.

A wśród tych niemieckich, dedykowanych produktów nie ma przypadkiem podstawki? Jakiegoś profilu, niekoniecznie długiego, w który Twój ceownik można wstawić i całość przykręcić do podłogi?

Profilu nie widziałem ale żaden atest z mechaniką nie wygra....

AMX

Reply to
AMX

Przedpiscy dobrze Ci napiasli mocowanie tego do drewna nie bedzie rozwiazniem przede wszystkim bezpiecznym ani trwalym. Ja w tej drewnianej podlodze lezacej na legarach wycialbym pila a konce "sozem" normalna szczeline o szerokosci tego U - ksztaltownika. I osadzil go bezposrednio na betonie i do niego stalowymi wkretami do betonu do podloza przymocowal. Korzystne byloby wczesniej podlanie tego profilu rzadka zaprawa cementowo piaskowa aby zapewnic rowna zatem pelna powierzchnie styku. I takiego montazu ani rycynus nie ruszy. Ew. szczeliny pomiedzy podloga a wystajacym z niej profilem zamaskowac drewnianymi listewkami o przekroju cwiartki kola. W tej konstrukcji bedzie pracowal nie tylko profil lecz jeszcze po bokach drewno bedzie wspomagac a przynajmniej nie przeszkadzac. Pzdr. Tornad

Reply to
Tornad

Użytkownik "J.F."

W linku do tego ceownika jest wszystko narysowane.

Ale jak legar nie będzie przebiegał wzdłuż pod tym ceownikiem to chyba nici z tego mocowania.

Trzeba było przed podłogą w miejscu jego montażu dać np. ceownik. Aby się licował z podłogą. I na nim postawić ten profil i przykręcić do niego.

Robert

Reply to
Robert Wańkowski

Użytkownik "Tornad"

To nie hameryka. Wszędzie listewki, gzymsy, molding czy jak to się zwie. ;-) Idealne rozwiązanie to tak jak piszesz, ale góra profilu licuje się z podłogą.

Robert

Reply to
Robert Wańkowski

Nie, gora profilu bedzie ponizej powierzchni parkietu, zatem niewidoczna. Tak, ze jak ta listewka moze nie byc hamerykanska tylko zwykla o przekroju trojkatnym lub plaska, bedzie przylegac bezposrednio do szkla. I ludziska sie beda dziwowac jak to sie trzyma, ze gosciu, ktory czepil sie niej jak pijany plota, nie byl w stanie jej konstrukcji naruszyc:) Tornad

Reply to
Tornad

Autopoprawa, ten profil ma 12 cm wysokosci, cos mi sie poj..lo wiec bedzie wystawal z podlogi ze 2 cm. Ale to i tak bedzie wygladac delikatniej niz caly na wierzchu. T.

Reply to
Tornad

Użytkownik "Robert Wańkowski" snipped-for-privacy@wp.pl napisał w wiadomości news:i3fd5b$4on$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl...

wtedy była inna koncepcja. to jest antresola i miało być mocowane do ściany poniżej podłogi :]

Reply to
P.H.

pomysł genialny, ale niestety nierealizowalny. szczelina (czyli przecięcie parkietu, OSB i legarów) znacząco osłabiłoby samą podłogę. pozatym w przypadku jakiegoś niepowodzenia rozpierducha z wymianą podłogi na pół domu :) ale pomysł genialny - do realizacji jednocześnie z realizacja podłogi :)

Reply to
P.H.

no i test nr 1 zakończył się fiaskiem :] (nawet za bardzo się nie rozpoczął)

szukam śrub M10 lub M12 z grubym gwintem (do kołków rozporowych) 180-200mm długich i teraz najtrudniejsze... z łbem stożkowym. śruby z łbem sześciokątnym nie da sie wkręcić, bo nasadka nie mieści się w szynie :(

Reply to
P.H.

Użytkownik "P.H."

Zobacz kołki rozporowe ramowe Fischera. Jest stożek i na Torxa. Są w marketach. A na pewno w LM.

Robert

Reply to
Robert Wańkowski

PolyTech Forum website is not affiliated with any of the manufacturers or service providers discussed here. All logos and trade names are the property of their respective owners.